سبک زندگی

ضمیر ناخودآگاه

ضمیر ناخودآگاه

شاید شما نیز چیزهایی درباره ضمیر ناخودآگاه شنیده باشید. آیا شما نیز از قدرت و تاثیر این ضمیر آگاهید؟ روانشناسان بر این باورند که توانایی درک ضمیر ناخودآگاه، تاثیر شگفت انگیزی در رسیدن به امیال و آرزوها دارد.

بنابراین ضمیر ناخودآگاه نیرو و توانایی برای تحقق آرزوها به ما می‌دهد که با توجه به آن می‌توانیم ذهن خود را منظم و برنامه ریزی کرده و در تمام برهه‌ها موفقیت را از آن خود کنیم.

شناخت ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه

طبق باور روانشناسان، انسان دارای دو ضمیر است:

ضمیر خودآگاه

ضمیر خودآگاه با اراده انسان رابطه مستقیمی دارد به طوری که کارها و تصمیمات آگاهانه ما، کاملا تحت تسلط و تاثیر ضمیر خودآگاه است.

ضمیر ناخودآگاه

زمانی درباره ضمیر ناخودآگاه می‌توان بحث کرد که تصمیم بگیریم ضمیر خودآگاه را نادیده و یا غیر فعال در نظر بگیریم. تمام کارهای غیر ارادی بدن مانند نفس کشیدن، اعمال اعضای درونی بدن تحت کنترل ضمیر ناخودآگاه قرار دارد. همچنین ضمیر ناخودآگاه مسوول ساخت باورها و عقاید در انسان نیز می‌باشد.

اعمالی که حواس پنجگانه را درگیر خود می‌کنند برای بررسی به ذهن فرستاده و در ضمیر ناخودآگاه ما ثبت می‌شوند. در نتیجه ضمیر ناخودآگاه مرجعی برای تمام اتفاقات در طول زندگی ما می‌باشد.

ضمیر ناخودآگاه محدودیت مکانی و زمانی نداشته و واقعیت‌ها و تصورات ذهن را کاملا مشابه برداشت می‌کند. با توجه به این موضوع، افراد می‌توانند تصویری از هدف خود در نظر بگیرند. این تصویر در ضمیر ناخودآگاه فرد ثبت شده و باعث می‌شود تا فرد به طور خودآگاه چیزهایی را جذب کند که نیاز دارد.

قدرت انتخاب افکار کاملا خود آگاهانه است، پس با تحت نظر داشتن افکار خود می‌توانیم ضمیر ناخودآگاه خود را مملو از موفقیت و کامیابی پرورش دهیم.

برنامه ریزی برای ضمیر ناخودآگاه

همانند هر کار دیگری، ضمیر ناخودآگاه نیز زبان مخصوصی برای برنامه ریزی کردن دارد و در صورت آگاهی از آن زبان، می‌توانیم زندگی خود را به گونه‌ای تغییر دهیم که آرزوی آن را داریم.

به باور روانشناسان، برای برنامه نویسی و برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه، اصول خاصی وجود دارد. طرز تفکر متفاوت و بدون محدودیت باعث می‌شود تا گاهی افراد تصمیمات درستی اتخاذ کرده و یا ایده‌های منحصر به فردی ارائه دهند. این گونه افراد احساسات ضمیر ناخودآگاه را پذیرفته و به آن پاسخ مثبت می‌دهند.

برای رسیدن به اهداف، کشفیات جدید، یافتن پاسخ‌ها و یا اخذ تصمیم‌های به‌جا و حساب شده، احساسات درونی می‌تواند کمک شایانی به ما کند.

ضمیر ناخودآگاه

استفاده از ضمیر ناخودآگاه

  • توجه به خود و دانستن آنکه ضمیر ناخودآگاه‌ در هر لحظه چه علائمی را از حواس پنج‌گانه و یا تفکرات دریافت می‌کند، از بهترین راه‌های کنترل ضمیر ناخودآگاه‌ می‌باشد.

قبول باورها و یا تفکرات کاملا ارادی است و همین موارد در شکل دادن زندگی ما بسیار موثر است.

  • طرح سوال برای خود باعث ایجاد بازتابی از آن در روحیه و تفکرات می‌شود.

باید بدانیم که نوع سوالات است که کیفیت زندگی را مشخص می‌کند. همین سوالات می‌توانند به جملات انگیزشی تبدیل شده و به ما انگیزه کافی بدهند.

  • تمرکز بر روی هر چیزی باعث بر جای ماندن اثرات آن در روحیه می‌شود.

تمرکز بر روی مسائل زیبا و آرامش بخش باعث می‌شود تا افکار مثبت به سراغتان آمده و روحیه بهتری کسب کنید. اما تمرکز بر روی خاطرات بد و یا مسائل گذشته که هیچ گونه دسترسی به آن ندارید، باعث ایجاد افسردگی و هجوم افکار منفی به ذهن می‌شود.

  • سعی کنید تفکرات مثبتی نسبت به اهداف آینده داشته باشید. تفکر مثبت با ایجاد انگیزه در انسان باعث ترغیب فرد در عمل به رویاها می‌شود.
  • یکی از بهترین روش‌ها برای هدایت ضمیر ناخودآگاه، تصویرسازی در ذهن است. انسان‌های موفق بیشتر توانسته‌اند در ذهن خود خیال پردازی مثبت داشته باشند. امید و آرزو، اشتیاق شما را در رسیدن به اهدافتان بیشتر می‌کند.

تخیلات به راحتی تبدیل به فکر می‌شوند، افکار به مرحله آرزو رسیده و آرزو، باعث ایجاد امید و انگیزه برای رسیدن به خواسته‌هایمان است. تفکرات مثبت با وارد کردن سیگنال‌های مثبت در ضمیر ناخودآگاه باور شما را تقویت کرده و شما می‌توانید اثر زیبایی خلق کنید.

حال میدانیم که با کنترل ضمیر ناخودآگاه‌ که تقریبا ۹۰ درصد ذهن را در برگرفته، می‌توانیم از قدرت آن استفاده کرده و به تمام آرزوهای خود برسیم.

To top